Code Week 2020

2020-ban az Újpesti Csokonai Gimnázium negyedszer vett részt az Európai Kódhéten.

Az idei kb. 1000 eseményből (a blog írásakor még nem végleges ez a szám és a helyezés sem) iskolánk 94 eseményt regisztrált. A jelenlegi nehéz helyzetben is igyekeztünk tanulóinkat bevonni a kódolás világába. Kollégáink közül is sokan segítették ezt a munkát.


 

Ebben a tanévben a Meet and Code 4 rendezvényünket is támogatta, és mivel online rendezvények lehettek ezek, ezért néhány esetben a "hibrid" eljárást kellett alkalmaznunk. Így is remekül sikerültek, sok pozitív visszajelzés érkezett. 


Az események részletesen:

  • A tanórán kódoltunk:

Matematika órán a gimnazisták többféle játékot is játszottak. Adott számokból a kódolás módját kellett megfejteni és újabb kódsorokat írni az algoritmus segítségével.  Vagy egy kódpályán 33 találmányhoz juthattak el. A megtalálás után ki kellett találniuk a feltaláló nevét és további információkat gyűjteni róla. A harmadik féle feladat pedig az volt, hogy a tanulóknak QR-kód segítségével el kellett jutniuk a GeoGebra oldalára, azon belül a Mastermind játékhoz. 4 különböző kódot kellett kitalálniuk a játék során.

Informatika órákon az 5.-esek és a 3.b-sek a LightBot pályáit teljesítették. Szép számmal jutottak el igen magas szintre és gyűjtötték az okleveleket. 





Szintén informatika órán a nagyobbak, a gimnazisták a 3D tervezéssel ismerkedtek. A Tinkercad alkalmazással próbáltak tárgyakat készíteni és azokat 3D nyomtatónkkal ki is fogják nyomtatni.


 

Sok osztály járta végig a "DanceParty" kihívásait. A Code.org oldalon blokkprogramozás segítségével programoztak le egy-egy táncos bulit a gyerekek.

 


 

Az irodalom órán a 3.b-sek épp nyári olvasmányukkal foglalkoztak, a Harisnyás Pippivel. A Code Week apropóján unplagged kódolásként egy pixelart képet készítettek el. Az elmúlt tanévben is volt már ilyen feladatuk, de ez jóval nehezebb lett. Excel táblában sorról sorra elkészült a minta is, onnan lehetett ellenőrizni, hogy a papíron jól sikerült-e.



                                                                                                                  

  •  A négy nagy esemény, melyet a Meet and Code támogatott:
    • Kódold át az éjszakát online!
    • Tanítsuk az anyukákat kódolni!
    • Kódolás kicsiknek
    • Szabadulószoba 
A négy program közös jellemzője a Bázis. A Bázis feladata 3 esetben a program offline részének megvalósítása és ennek közvetítése online módon az érdeklődők felé. A megvalósítás offline része az iskolában történt, a sztrímelés a Microsoft Teams és az OBS program segítségével. A Tanítsuk az anyukákat kódolni! program esetében a Bázis gyűjti a fotókat, és bocsájtja ezeket a zsűri rendelkezésére.

    • Kódold át az éjszakát online!
A programnak hagyománya van az Újpesti Csokonaiban. Olyannyira, hogy "jógyakorlattá" vált, és ebben a tanévben elnyertük az Oktatási Hivatal Bázisintézménye kitüntető címet. A Code Week webinárium sorozatán és az Őszi Pedagógiai Napokon is tartottunk erről előadást. 
 
 
Először elkészítettük a program plakátját...
 
majd a felhívást...
 
Kattints a képre!


 majd a részletes programot:
 
Kattints a képre!






 


És ezután elkezdődött az éjszaka. A felállás ugyanaz volt, mint az előző években, csak az egyes helyszínek az online térben, a Microsoft Teams felületén szerveződtek. Az egyes programokra a Formsban regisztrált résztvevők e-mailben kapták meg a linket, amivel a program "értekezletére" be tudtak lépni. Volt szabadulószoba kicsiknek, nagyoknak, Scratch, Micro:bit, filmklub, előadás a youtuberré válásról, mesés kódolás, Sakkpalota társas és sok minden más is. A szervezők és a szakértők éjfélkor nagyon fáradtan, de feldobódva zárták az eseményt.
 
Itt is szeretnénk megköszönni külső szakértőinknek - Klacsákné Tóth Ágotának, Skultéty Zoltánné, Katinak,  Benedekné Fekete Hajnalkának, Bosányi Évának, Szabó Imrének, Tóth Bencének és volt tanítványunknak, Hernyák Zalánnak, hogy szekciójukkal emelték az est színvonalát!
 
Egy szekció a Google Meet-en zajlott, a CraftUnique KFT előadása a 3D nyomtatókról. Külön érdekesség, hogy a cég alapítói iskolánk tanítványai voltak anno, a 3D nyomtatónkat is nekik köszönhetjük. Nagy-nagy köszönet Sztojanov Krisztiánnak, aki a késői órán is rendelkezésünkre állt és Szász Évának, aki megszervezte az eseményt!

A Bázis munkatársai időről, időre bekukkantottak a csoportokba és rövid videókat készítettek a foglalkozásokról. 




Amit muszáj itt is leírni az az, hogy ezt a programot alapvetően "offline módra" találtuk ki. Menet közben és a végén (reggel hatig) sajnos elmaradt a "bandázás", ami az előző években nagyban növelte az esemény népszerűségét. A Bázison tartózkodó iskolavezetésnek és pedagógusoknak nagyon hiányoztak a gyerekek. Jóval kevesebb volt a résztvevő gyerek és az érdeklődő szülő. Ez jó tanulság a jövőre nézve.
Végül néhány szó a Bázisról. A Bázis négyszer jelentkezett be az éjszaka folyamán élőben. A bejelentkezési lehetőséget mindig az iskola honlapján egy QR kódban tettük közzé, megadva a pontos időpontot, 
  • Először robotparkunkat mutattuk be a nagyvilágnak (az érdeklődőknek), programoztuk is őket, demonstrálva, hogy nekünk pedagógusoknak mennyire fontos ez a tevékenység.
 



  • A második bejelentkezéskor igazgató asszonyt lehetett irányítani. Ő robotnak öltözött és gyakran hangoztatta, hogy "Nanu-Nanu". 😀 Az előre - hátra - jobbra - balra parancsok még mind az irányítónak mind a "robotnak" könnyűnek tűntek, de amikor ezeket a parancsokat színek helyettesítették, már nehezedett a helyzet. Végül kollégánk kisfia, otthonról bejelentkezve  remekül megoldotta a dolgot.
 
 
  • Harmadik alkalommal a Cody Color játékot mutattuk be élőben, színes lapok segítségével. A legnehezebb az a feladat volt, amikor előre meg kellett tervezni adott számú és színű lap felhasználásával azt a pályát, amelyiken a képzeletbeli (vagy Stickies) robot a lehető legtovább tud benn maradni. Igazgató Asszony 12 lapból olyan pályát épített, amelyiken a robot minden kártyára rálépett és csak ezután kellett elhagynia a pályát. A bemutató sikeres volt, mert a következő héten tanulók érdeklődtek személyesen a Cody Color unplagged változata iránt.


 
  • Negyedik alkalommal, a búcsúzáskor már nem sokan voltak velünk, így ismét robot bemutatóra került sor. 
A Bázis mind a négy bejelentkezéséről videó készült, ami megtekinthető  ITT.
 
Először csináltunk ilyet, és a felvételeken látszik, hogy egy fix álló kamerával nem vagyunk profik. (A Teams-szel is próbálkoztunk, kitűztük azt a képernyőt, amit látni szerettünk volna a videón, de kiderül, hogy ez nem mindig sikerült.)

  • Tanítsuk az anyukákat kódolni!
 Ezt a programot másképp terveztük, mint ahogy kiviteleztük. De a jelenlegi helyzetben teljesen indokolt volt a programváltoztatás. Először elkészült a plakát...




azután érkeznek a megoldások.


Egy független zsűri választja kis a 3 legjobb fotót. Az első 3 helyezett értékes nyereményben részesül.

  • Kódolás kicsiknek
Ez a program egyike volt azoknak, melyeknek volt offline része is. A szeptemberben iskolánkba kerülő kicsi elsőseink még keveset találkoztak számítógéppel, a tabletjeinkkel, hiszen nekik eddig (és még tovább is) más dolguk volt. (Ismerkedés az iskolai élettel, a tanító nénikkel, a tanulással.) Így a szervezők, teljesen indokoltan úgy döntöttek, hogy számukra unplugged programozási feladatot választanak. Ezeket a nagyobbak is nagyon élvezik, így könnyen át tudják adni a kicsiknek.
A program többször is lezajlott első osztályainkban, a járványügyi intézkedések szigorú betartása mellett. Az online részében, a program közvetítésekor a nagyobbak jótanácsokkal látták el programvezető diáktársaikat. Igazán különlegesre sikerült ez a rendezvény sorozat, nagyon pozitív visszajelzések érkeztek.


 
A kicsik programja egy keretjátékba illeszkedett, melyet a Kódold át az éjszakát online! rendezvényünkön is végigjátszhattak az érdeklődők.
 
 
 
 
És végül, de nem utolsó sorban idén is
  • Szabadulószoba
Ez a szabadulószoba - ellentétben a Kódold át az éjszakát online! szabadulószobával - az offline térben volt megtalálható, konkrétan az informatika teremben. A tavalyi hagyományok, amit annyira szerettek diákjaink kiegészültek online eszközökkel. A szabadulószobába bezárt tanulók (szigorúan 1 osztályból és kézfertőtlenítés után) a Microsoft Teamsben kérhettek segítséget a kívülállóktól. Ez megkönnyítette, de meg is nehezítette egyes csoportok munkáját, a hangulat azonban remek volt.
 



Egyéb tevékenységek:

Fentebb már volt arról szó, hogy webináriumokon népszerűsítettük az Újpesti Csokonai Code Week eseményeit. Amiről még nem volt szó, hogy még két Code Week kihívásban is részt vettünk. 

Az egyik egy személyes, a Code Week vezető tanára programhoz kötődik. A feladat az volt, hogy valamelyik magyarországi nevezetességnél készüljön fotó, melyen a tanárok a Code Week pólóját viselik, ezzel is közvetítve, hogy elkötelezettek a kezdeményezés iránt. Szívesen tettük ezt.



A másik kihívás a #CodeWeekDance, aminek lényege, hogy zenére egy kódsort kellett "letáncolni" vagy egy robotnak megtanítani. A felvételt az Code Week Instagram  oldalára kellett feltölteni. Iskolánk rögtön az elsők között nyert feltöltött videójával. Köszönet érte a nyolcadikosoknak, a hetedikeseknek, a hatodikosoknak és Siklós Edina tánctanárnak. A felvételt Tóth Jutka és Molnár Krisztina készítette.


 

Ez volt nálunk a Code Week 2020-ban. Hogy jó volt-e? A pozitív visszajelzések szerint igen. (Negatív nem érkezett. 💓) A szervezők, megvalósítók szerint? Ez maradjon a mi titkunk. Nagyon várjuk, hogy az életünk visszaálljon a "rendes" kerékvágásba...a Kódhéten is.




Nincsenek megjegyzések:

Code Week 2023. az Újpesti Csokonaiban

Az idei Code Week is úgy kezdődött, ahogy az előző, részt vettünk a II. Magyarországi Code Week Konferencián. Október 7-én kiváló helyszín...